Biokaasu liikenteessä

Biokaasu liikenteessä

Paremmalla tiellä – biokaasun voimalla!

Jo usean vuoden ajan biokaasua on voinut tankata Haminan Energian tankkauspisteellä Haminan St1-asemalla. Biokaasu on uusiutuva biopolttoaine ja energialähde, jonka ympäristöedut ovat merkittävät. Biokaasu syntyy luonnon omassa mätänemisprosessissa. Raaka-aineet ovat 100 % kotimaisia ja uusiutuvia; niitä ovat mm. jätevesilietteet, energiakasvit ja karjan lanta.

Haminan St1-asemalla tankattava biokaasu tuotetaan Haminan Energian omalla biokaasulaitoksella. Biokaasu siirretään tuotantolaitokselta tankkausasemalle kaasuputkiverkostossa. Maakaasu ja biokaasu ovat kemialliselta koostumukseltaan samaa ainetta, metaania.

Edullinen

Biokaasun polttoainekustannukset ovat noin 50 % edullisemmat kuin bensiinillä. Tällä hetkellä biokaasun hinta Haminan St1-asemalla on 1,205 €/kg. Vertailuhinta bensiinille on 0,765 €/l.

Helppo

Kaasuautoilu on huoletonta menoa pitkin valtaväyliä. Lähivuosien aikana rakentuu noin 30 tankkausaseman verkosto. Lisäksi maakaasua voidaan tulevaisuudessa kuljettaa liikenteen tarpeisiin, joko paineistettuna tai nesteytettynä (LNG) maakaasuverkon ulkopuolelle.

Vihreämpi vaihtoehto

Biokaasu ei sisällä rikkiä tai raskasmetalleja. Hiilidioksidipäästöt ovat kaasuautoissa noin neljänneksen pienemmät kuin bensiinikäyttöisissä, ja hiukkaspäästöjä ei synny lainkaan. Myös tankkausasema on ympäristöystävällisempi, kun polttoainekuljetuksia ei tarvita.

Kaasuautoilu – onko se erilaista?

Ei. Eron huomaa käytännössä vain tankatessa edullista polttoainetta. Maakaasuautolla ajo ei poikkea mitenkään esim. bensiinikäyttöisestä. Maakaasuhenkilöautoissa on kaksoispolttoainejärjestelmä, maakaasu ja bensiini. Kuljettaja voi halutessaan valita polttoaineen nappia painamalla. Jos maakaasun loppuu tankista, niin matka jatkuu automaattisesti bensiinillä.

Kaasuauto - autoilijan vihreämpi vaihtoehto

Pääsääntöisesti henkilöautoluokassa kaikki kaasuautot toimivat bio- ja maakaasulla sekä bensiinillä. Raskaammassa luokassa sekä työkoneissa on pelkästään maakaasulla toimivia autoja ja koneita.

Kaasuauton kaasulaitteisto sisältää kaasusäiliöt, paineensäätimen ja kaasun syöttölaitteiston. Autoissa on myös bensiinitankki, joka yleisesti kooltaan bensiiniversiota pienempi. Auto käynnistyy bensiinillä ja lämmettyään vaihtaa käyttämään kaasua, vaihto voi olla automaattinen (uusimmat mallit) tai manuaalinen riippuen automallista. Suurimmassa osassa kaasuautoja kuljettava voi valita käytettävän polttoaineen. Kaasun loppuessa auto siirtyy automaattisesti käyttämään bensiiniä. Yhdellä tankillisella maakaasua maakaasuauto kulkee mallista riippuen 200–500 km, tämän lisäksi kaasun loppuessa toimintasäde bensiinillä on mallista riippuen noin 300km.

Nykyaikana kaasuautot eivät välttämättä ole hankintahinnaltaan vastaavia bensiini- tai diesel-autoja kalliimpia. Joissakin tapauksissa kaasuauton hankintahinta on jopa alhaisempi kuin vastaavaan bensiini- tai diesel-auton. Kaasuauton pienistä CO2-päästöistä johtuen kaasuauton verotusarvo on suhteessa pienempi kuin vastaavan bensiini- ja diesel- auton. Vuoden 2013 alusta lähtien kaasuautoista on maksettava käyttövoimaveroa, joka on suuruudeltaan 0,031snt/pvä/alkava 100kg. Esimerkkinä VW Passat Sedan 1,4TSI EcoFuel käyttövoimamaksu on suuruudeltaan noin 250€, jonka päälle lisätään vielä perusvero. Näin ollen esimerkkiauton vuotuinen ajoneuvovero on yhteensä n. 350€.

Kaasuauton kulutus lasketaan kiloissa. 1kg kaasua ei ole suoraan verrannollinen bensalitraan. Esimerkki Passatin yhdistetty kulutus kaasulla on 4,3kg/100km kun vastaavasti bensiinillä se on 6,8l/100km. Tällä hetkellä kilo kaasua maksaa noin 30 senttiä vähemmän kuin litra bensiiniä. Haminassa St1-tankkausasemalla biokaasu maksaa 1,205€/kg. Näin ollen 100 kilometriä esimerkki Passatilla maksaa kaasua käyttäen 5,18€, kun taas bensiinillä 11,29€.

Suomessa kaasuautot ovat vielä suhteellisen harvinaisia, mutta esimerkiksi Italiassa, Saksassa, Ranskassa ja Ruotsissa kaasuautoilulla on jo merkittävä asema. Kaasuautoja tuodaan maahan esimerkiksi seuraavilta merkeiltä; Mercedes Benz, Opel, Volkswagen ja Seat. Useat merkit ovat myös tuomassa kaasuautoja markkinoillemme.

Näin tankkaat biokaasua

Kaasun tankkaus ja itse tankkausasema eivät eroa tutuista huoltoasemista. Kaasuautoissa on rinnakkaiset täyttöaukot kaasulle ja bensiinille. Tankkaus on helppoa:

  • Aja biokaasun tankkauspisteelle
  • Syötä maksukortti ja tunnusluku
  • Kiinnitä kaasuletku auton ulkopuolelle sijoitettuun liittimeen ja käännä letkun vipu oikealta sivulta vasemmalle.
  • Paina paneelin Start-painikkeesta aloittaaksesi tankkauksen
  • Kun kaasutankki on täynnä, tankkauslaite katkaisee kaasun syötön automaattisesti. Tankkaamista ei voi keskeyttää – tankkauslaite lopettaa vasta kun auton kaasutankki on täynnä
  • Käännä kaasu letkunvipu taas alkuasentoonsa oikealle sivulle ja vedä letku pois auton liittimestä
  • Valmis ajoon!

Kaasun tankkaus on täysin turvallista; kaasua ei vapaudu ilmakehään tankkauksen aikana.

Kiinnostuitko? Kysy lisää!

Takaisin ylös